Religie

Biserica Ortodoxa praznuieste maine Duminica tuturor sfintilor

Biserica a rânduit ca in prima duminica de dupa marele praznic al Pogorârii Duhului Sfânt sa fie cinstiti laolalta toti sfintii lui Dumnezeu, cei stiuti si cei nestiuti, aratându-se prin aceasta ca sfintenia este roada cea mai de pret a lucrarii Duhului in lume si ca Dumnezeu este pururea laudat prin sfintii Sai.

Dupa cum stim, Biserica plina a Treimii se termina in Biserica plina a sfintilor. In Sinaxarul praznicului se spune ca in aceasta zi ii sarbatorim „pe toti cei dintai si pe toti cei de mai tarziu, pe cei aratati si pe cei nearatati, pe care Duhul Sfant salasluindu-se intru ei i-a sfintit.”
In aceasta mare ceata a sfintilor sunt cuprinsi si cei „care au vietuit dupa voia lui Hristos si in India, in Egipt, in Arabia, in Mesopotamia, in Frigia, in partile de sus ale Marii Negre, cum si in tot apusul, pana chiar si in insulele Britanilor si, pe scurt graind, in Rasarit si in Apus”.

Bucurându-ne deodata cu Dumnezeu

La aceasta sarbatoare se bucura insusi Dumnezeu vazand stralucind roadele jertfei Sale, se bucura Biserica privindu-si plinirea, sunt fericiti toti sfintii in fata tronului ceresc si ne bucuram si noi privind la pilda vietii lor, rugandu-ne si incercand a le urma credinta, pentru a ne putea bucura si noi la sfarsitul alergarii de petrecerea impreuna cu ei.

Botezatorul, cel mai mare sfânt nascut din femeie

Inte sfinti, cel mai mare dintre ei nascut din femeie, dupa cum Insusi Mantuitorul spune, un loc deosebit il ocupa Sfantul Ioan Botezatorul, care este amintit, nominal, in Evanghelia lui Matei 11,11.
„Veniti toti credinciosii sa laudam preaslavita pomenire a tuturor sfintilor cu laude si cu cantari duhovnicesti; pe Botezatorul Mantuitorului, pe Apostoli, pe Prooroci si pe Mucenici, pe ierarhi, pe invatatori si pe cuviosi, pe pustnici, pe drepti si pe adunarea sfintelor femei, cea iubitoare de Dumnezeu”, se arata in cantarile bisericesti.
Pe langa acesti sfinti ridicati din randul oamenilor sunt pomeniti la rugaciune si „cetele ingerilor”.

Luminatorii cerului Bisericii si darurile lor

In Ortodoxie, sfintii sunt vazuti ca „niste luminatori preastraluciti” care au „luminat cerul Bisericii cu multe feluri de daruri si cu osebite frumuseti; cu dreptate, barbatie, curatie si intelepciune”.
Prin apropierea lor de Dumnezeu si prin indrazneala de care se bucura in fata Lui, sfintii sunt mai ales neincetati rugatori pentru noi, mijlocitori pentru mantuirea noastra. De aceea, ei sunt cei dintai prieteni ai nostri, cei pe care ii rugam sa mijloceasca la Domnul rugamintile noastre de mantuire, pentru ca in vesnicie sa petrecem impreuna cu ei, bucurandu-ne si noi macar de o parte din cinstea de care ei s-au invrednicit.
Intre toti sfintii, un loc deosebit il acordam Maicii Domnului si a noastra a tuturor, in fata careia stand ca in fata celei mai iubitoare mame ne incredintam mijlocirii ei: „Sa laudam pe ceea ce este poarta cereasca si sicriu, munte cu totul sfant, nor luminos, scara cereasca, rai cuvantator, izbavirea Evei si odorul cel mare a toata lumea. Ca intr-nsa s-a lucrat mantuirea lumii si iertarea greselilor celor de demult. Pentru aceasta strigam catre dansa: Roaga-te Fiului Tau si Dumnezeu sa daruiasca iertare greselilor celor ce cu evlavie se inchina preasfintei tale nasteri.”

Sa ne rugam sfintilor pentru indumnezeire

Scopul spiritualitatii crestine, asa cum spune si Sfantul Serafim de Sarov, este dobandirea Duhului Sfant, indumnezeirea, trezirea in trupul mortii a trupului slavei cu puterea biruintei pascale a lui Hristos, ajungerea la starea in care sa fim vrednici de petrecerea in imparatia cerurilor. De acea Biserica ni-i propune pe sfinti ca exemple de sfintenie. Vazand faptele bune ale sfintilor, ne rugam si noi Mantuitorului sa ne trimita harul care sa ne intareasca a urma virtutile acestora, in scopul dobandirii imparatiei ceresti.