Economie

De cinci ani, calatorii sunt supusi la proba „100 metri garduri” prin santierul din Gara de Nord

Cea mai mare gara a Romaniei este codasa la modernizari. In timp ce alte statii de cale ferata au fost modernizate si tranformate in eurogari, conducerea CFR SA nu a reusit sa modernizaze nici macar peroanele din Gara de Nord. Firma care trebuia sa se ocupe de modernizarea si inaltarea peroanelor din Gara de Nord, CCCF Bucuresti, a dat faliment, spun reprezentantii CFR SA. A lasat totusi in urma trei peroane modernizate din cele 14 contractate in urma licitatiei organizate pe vremea fostului ministru al transporturilor, Miron Mitrea. Potrivit conducerii CFR SA, contractul pentru inaltarea peroanelor este in litigiu. In replica, reprezentantii CCCF Bucuresti ne-au declarat ca problemele privind peroanele din Gara de Nord au fost solutionate. „Noi am castigat procesul cu CFR SA si am cerut daune. Ministerul Transporturilor a platit numai o parte din lucrarile la inaltarea peroanelor”, ne-a declarat Nicusor Constantinescu, directorul general al CCCF Bucuresti. El a negat fapul ca CCCF este in faliment. „CCCF nu este in faliment. Este o procedura de reorganizare judiciara”, a mai spus Nicusor Constantinescu.

La sfarsitul anului 2002, CFR SA a inceput procedurile de achizitie publica prin licitatie pentru lucrarile de inaltarea peroanelor din Gara de Nord. In acest scop, a fost incheiat cu CCCF Bucuresti, la data de 16 ianuarie 2003, un contract in valoare de 53,6 miliarde de lei vechi fara TVA, cu durata executiei initiala de 30 de luni, respectiv 1 februarie 2003-1 august 2005. Lucrarile de modernizare si inaltare a peroanelor din Gara de Nord au inceput in februarie 2003 si au fost sistate in iulie 2004. „Firma care se ocupa de inaltarea peroanelor din Gara de Nord a dat faliment. Din cate stiu eu, nici CFR SA nu efectuat platile corespunzatoare catre CCCF Bucuresti. Era perioada in care au fost acele deturnari de fonduri de pe vremea cand CFR SA era condusa de Mihai Necolaiciuc”, ne-a declarat fostul director general al CFR SA, Constantin Axinia.

Un santier in mijlocul garii

Din data de 20 februarie 2003 pana in iulie 2004, CCCF Bucuresti a inaltat numai trei peroane din Gara de Nord. Lucrarile trebuiau sa fie finalizate in august 2005. Pana acum si cu lopata se inaltau peroanele din Gara de Nord”, sustin oficiali din CFR SA. Potrivit datelor transmise de Ministerul Transporturilor, in perioada 2004-2005, CCCF Bucuresti nu a respectat prevederile contractuale si in martie 2005 a fost reziliat contractul. „Contractul este in litigiu, se poate actiona in functie de hotararile judecatoresti”, ne-au spus reprezentantii CFR SA.

Un peron modernizat – 2 miliarde de lei vechi

Fostul director al CFR SA, Constantin Axinia, ne-a precizat ca un peron ar putea fi construit cu 2 miliarde de lei vechi. „La linia patru este un santier inconjurat de gard de fier. Calatorii vad numai moloz si un crater. A fost adusa linia si piatra pentru infrastructura feroviara de la linia patru. Cu 2 miliarde de lei vechi as fi inaltat peronul la linia patru”, a afirmat Axinia. El considera inadmisibil faptul ca CCCF a modernizat numai trei peroane in 15 luni.